Monday, October 26, 2015

Dovleac rotund de Octombrie

    Mari sau de plăcintă, de vară sau de iarnă, colorați și doldora de miez aromat, dovlecii sunt o încântare în grădină. Musquee de Provence, Uchiki Kuri, Amazonka și Marina di Chioggia sunt soiurile pe care le-am cultivat anul acesta.

     Pe Aromatul de Provence l-am plantat în luna mai într-un strat înălțat, lângă sursa de apă. L-am urmărit cum a ocolit curios stratul grefelor și l-am îndrumat cu blândețe către gard. La gard l-am pierdut din ochi dar l-am descoperit peste câteva săptămâni lăfăindu-se în porumbul vecinului. M-a pedepsit astfel că l-am uitat. Îmbrăcați în catifeaua prunelor, patru dovleci mari au stat în umbra porumbului și m-au ținut cu nasul lipit de gard. Nepoțica vecinului m-a anunțat că unul este în solarul lor, printre flori. La mine în grădină, sub vița de vie, am văzut prin luna august un fruct format de culoare verde deschis și bucuroasă  că trubadurul aromat îmi face și mie cu ochiul, l-am fotografiat în fiecare săptămână. Fructul încă nu este matur dar îl aștept cu răbdare.
      Când l-am primit peste gard, l-am tăiat și am mușcat cu poftă din felie, pulpa sa este dulce, aromată, moale și zemoasă. Cât de mult l-am privit printre uluci...











     Uchiki Kuri și Amazonka sunt soiuri care sosesc devreme, în luna august, laolaltă cu roșiile și pepenii. Sunt aromați, frumos colorați, podoabe de vară cu gust deosebit.





    
     Marina di Chioggia, alt dolofan, cu strat gros de coajă, un elefant ridat, cu pulpa galbenă dar fermă. Cordonul său ajunge la 6 metri lungime și preferă să se cațere pe garduri, pomi sau orice întâlnește înalt. Are o formă aparte care atrage privirile.








Dovleacul cu semințe fără coajă.


   La semințe nu poftesc doar eu, se străng la taclale și veverițele!
   
    În supe, plăcinte sau copt, dovleacul ne însoțește toamna în bucătărie. 
L-am trecut prin țepușe, aromat cu rozmarin, ardei iute, (red rocotto e grozav de bun), cu roșii, ceapă și tomatillos. Le-am pus pe grătar. O minune, un mix de arome și gusturi.   



Red Rocotto





Dacă am pus roșiile în cui?! Nici vorbă!


Mirela


-->

10 comments:

  1. Un mix colorat și atractiv, așa cum este totul în octombrie!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nu știu dacă te referi la farfurie...

      Delete
    2. Da, farfuria ca metaforă! Octombrie poate fi asemănat cu un platou încărcat de bunătăți, blogul este o vitrină aranjată pentru ziua recoltei, postarea este un "promo" pentru grădina care nu se oprește din a produce minunții...

      Delete
  2. Minunata recolta, sa o savurati cu placere si sa-mi opriti si mie niste seminte( daca se poate).
    O seara frumoasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulțumesc frate, ti-am oprit semințe, le-am pus semințele la zvântat. O seara bună!

      Delete
    2. Multumim frumos, poate ne auzim zilele astea.

      Delete
  3. paleta de pictor culorile de octombrie din gradina ta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vremea încă ține cu noi. Căpșuneii au flori, părul a rodit a doua oară în acest an, trifoiul crește.
      O zi frumoasă îți doresc Simona!

      Delete
  4. Nu postăm, nu postăm, dar si cand postămmm...mmm...delicioase imagini. M-am amuzat foarte tare cand am citit pe unde a mai umblat dovleacul tau, iti dai seama cate arome a cules de peste tot?

    ReplyDelete
  5. Mereu ma nimeresc noaptea sa vad postari cu ceva bun de mancat,imi plac cum arata,dar ce ai gatit imi place si mai mult.
    Ideea cu tepusele mi-a placut,arata si tare bine,iar de gust cred ca este si mai si.
    La mine dovlecii au facut vrejuri de km,au inflorit o frumusete,dar roade putine,acum voi vedea la anu.
    Unul a urcat in cais si pe la vreo 3 m de sol a facut un singur dolofan.
    Numai bine!

    ReplyDelete