Monday, April 14, 2014

Repicarea răsadurilor


-->

  Până acum am acoperit semănatul cu lumini, temperaturi, substraturi, proceduri premergătoare, etc. Trecem dar la etapa următoare care ne va duce mai aproape de tomata aceea mult visată. Îmi lasă gura apă chiar acum numai cu gândul la ea. Dar cu puțină muncă mai avem doar 70 de zile până atunci așa că nu vom pune la grea încercare virtutea numită răbdare.
  Pentru a ne asigura în continuare avem nevoie de ceva ce nimic nu poate înlocui: lumina soarelui. Da, DOAR LUMINA. Căldura o putem înlocui cu succes în continuare. Până acum am crescut răsadurile noastre sub lumina binevoitoare a lămpilor fluorescente, lucru ce ne-a scutit în mare de stres, a prevenit alungirea plăntuțelor dacă am respectat temperaturile și ne-a dat un start bun pentru roadele lor promise. Este timpul să le facem cunoștiință cu mângâierea binefăcătoare și vindecătoare a astrului ceresc. Pentru asta avem nevoie de una bucată răsadniță sau seră. Solarul nu e de mare ajutor în perioada asta dacă nu e încălzit iar serele nu sunt tocmai vreun lucru de îl găsesti gratis pe toate drumurile așa că ne vom rezuma la răsadniță. 
Aici avem două variante:

1. Varianta 1: Celebra și clasica răsadniță încălzită cu “melegar” ca sa fiu un delicat. Adica produsul brut solid de iese pe la coada vacii. Aceasta varianta nu o vom trata deoarece din perspectiva mea este foarte costisitoare si plina de riscuri. Ca si costuri, pentru o rasadnita de 3mp (aceeasi dimensiune va fi luata si la variant doi de dragul comararii eficientei) vom avea nevoie de 3 carute cu “melegar” proaspat care in medie ne usureaza de 100 – 150 de lei daca nu avem vacute prin curte, paie, si vreo 3 scanduri de brad.

Aceasta varianta pune multe probleme din cauza instabilitatii, multiplelor boli care se ascund in materia prima si in spatele procesului de descompunere ce genereaza caldura si a nenumaratilor daunatori ce se ascund in sursa noastra de caldura. Toate astea vor impune un numar mare de tratamente pe care noi ca gradinari organici ce ne aflam nu dorim sa le facem.

O alta problema ar fi livrarea caldurii care va fi constanta pe toate perioada indiferent ca e soare/innorat sau zi/noapte. Cu alte cuvinte nu avem posibilitatea niciunui reglaj care sa ne ajute la prevenirea lungirii plantutelor datorita expunerii la temperaturni nepotrivite. Mai ramane si problema ramasitelor in urma acestei constructii care vor fi o adevarata invitatie pentru o insecta care nu e deloc prietenul gradinarului – temuta si urata COROPISNITA. Am un respect sanatos pentru tot ce e viu si tolerez in curte chiar si paianjenii lup – o sa va delectez cu cateva foto spectaculoase cu ei mai incolo – dar pe Coro nu o sufar. In decursul unei singure nopti poate face praf toata munca noastra de doua luni si odata instalata undeva e aproape imposibil de fugarit fara chimicale.
Dar destul cu propaganda anti-rasadnita cu balegar (ups) si sa trecem la:

2. Răsadnița încălzită electric.
Necesar de matriale:
-          Una bucată cablu de încalzire pentru sol putere 350W (pentru o suprafață de 3mp);
-          Una bucată termostat cu sondă pentru sol;
-          Poliestiren, spumă pentru lipit poliestirenul, folie pentru solar și câteva cadre de lemn.
Costuri:
-          cablul cu termostat și sondă – 90 lei. Perioada de folosire – minim 10 ani utilizat corespunzător.
-          Folie pentru solar, spumă pentru lipit poliestirenul, lemn pentru cadre etc – aproximativ  100 de lei.
-          Poliestiren – gratis dacă suntem drăguți și reciclăm. Eu folosesc niște cutii de la medicamente dar ca sursă mai avem și cutiile de la tranportul verdețurilor și peștelui pe care marile lanțuri de magazine sunt foarte dispuse să le dea gratis numai să scape de ele, plăcile folosite la potecția trasnportului de PAL, etc. Dacă nu găsiți pe gratis, cumpărați, dar sunt sigur că opțiunea 1 e mai atractivă.
  Construcția propriu zisă va fi făcută după bunul plac și configurația materialelor pe care le avem la dispoziție. Totul e să fie destul de solidă să reziste la manevrare pentru punerea pe poziție și înlăturarea ulterioară pentru depozitare până la sezonul următor.


  Rezistența electrică va fi plasată în felul următor: pe “fundul” răsadniței noastre vom face un “sandwich” din folie – nisip – rezistență – nisip – folie. Nisipul va fi udat din abundență și vom avea grijă că toate părțile rezistenței să fie în contact cu nisipul și nu cu folia. După care se setează termostatul la temperatură dorită și gataaaaa…..avem o răsadniță încălzită electric.
Îmi este destul de greu să descriu în cuvinte exact ce și cum se face așa ca o să las imaginile să vorbească de la sine și promit să răspund detaliat oricui are o întrebare despre cum se face sau de unde să procure anumite materiale.


 





  Costuri cu încălzirea – depind mult de capriciile vremii. Anul trecut pentru 3mp – aproximativ 700 de plante am consumat în perioada 26 martie – 26 aprilie 36KW adică aproximativ 22 lei adică 0,03 ron/plantă. Vom face la final totalul costurilor/răsad când ajungem la plantare.
Anul ăsta am “ieșit” mai devreme cu ele așa că probabil vom avea un cost diferit dar și un preț de vânzare mai mare. Facem la final balanța și vom vedea ce iese.
  Pentru repicarea propriu – zisa nu am secrete deosebite. Folosesc un amestec de 40-40-20 de turbă pentru reiclare, compost sau mraniță de minim 5 ani dacă găsesc (dacă nu mai bine mă lipsesc) și perlit. Ca recipiente folosesc pahare reciclate de apă de la celebrele dozatoare și pentru tot ce nu îmi ajunge folosesc pahare de 7x7x8.


Plantele știti deja sunt sigur că pot fi băgate până la cotiledoane în amestecul cu pricina care trebuie umezit în prealabil cu apa de preferat calduță.
Am dezvoltat o adevarată obsesie pentru subirigare și o recomand tuturor care pot să faca asta.
Singurele particularități sunt două operațiuni pe care mulți vor fi prea neîncrezători să le folosească dar care fac diferența la timpurietate și vigoarea plantelor:
1.       Expunerea plantelor la cea mai mică temperatură pe care o pot suporta – aici ne va ajuta natura. Vom pândi o noapte în care temperatura minimă scade în jurul valorii de 8 grade și vom opri căldura apoi una în care temp scade până la 4 grade, ne asigurăm ca realitatea corespunde cu prognoza și cu fruntea sus și fără gândul la consecințe “tăiem” căldura în răsadnița. Această etapă e necesară  în călirea plantei și în asigurarea timpurietății de care am vorbit anterior.

2.       Expunerea la “secetă”. După repicare, când substratul folosit prezintă urme de uscăciune vom expune plăntuțele la secetă timp de 48h. Cu alte cuvinte, vom lua recipientele în care plăntuțele au fost repicate și le vom uda prin subirigare dar cu o cantitate de apă insuficientă. Important e ca în substrat să existe umezeală dar în cantitate mică. Asta va forța plăntuța să își întindă rădăcinile în toate cotloanele recipientului în căutare de hrană și apă.
  

































Cam atât pentru acum….ne vedem la plantare 
Nu am uitat de promisiunea detalierii luminilor dar e mult de scris așa ca vom deschide cu permisiunea Mirelei un articol separat în care vom explică ce și cum se face.

 

Text si fotografii  Ichim Iulian

10 comments:

  1. Buna ziua,
    Foarte interesant si bine argumentat articolul (mai ales ca folositi argumentul suprem - imaginea),
    Multumesc pentru multimea de informatii, tehnice si horticole - manualul tehnic al gradinarului
    Sa aveti o saptamana plina de spor in tot ceea ce faceti.
    Soro sa ai o saptamana minunata plina de Lumina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si eu va multumesc pentru interesul acordat. Sper ca informatiile sint utile si pe inteles. Este o metoda care ne permite sa obtinem rasaduri sanatoase in timp ce avem un serviciu cu norma intreaga si fara sa ne umplem curtile de balegar.
      E ceva de munca dar satisfactiile sint pe masura. Si sint rezultate sigure, nu "jucam" la loteria capriciilor vremii.

      Delete
  2. Felicitari! Rasadurile de ardei sunt de vis! Eu ma straduiesc sa obtin rasaduri in fata unui geam care are niste dimensiuni date, ma apuca rasul! Inca odata felicitari!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc pentru aprecieri. Nu va lasati dezamagit de dimensiune rasadului de ardei pentru ca multi au obiceiul de a-si arata adevaratele "talente" abia dupa ce ramifica - cei iuti in special. Atata timp cat culoarea frunzelor este verde inchis sint ok.
      Cei din imaginile de mai sus sint Kaptur - un hibrid generativ deci e normal sa aiba o dezvoltare foliara peste medie.
      La ardeiasi ulterior daca vorbim de cei dulci asigurati umbra, udare moderata si constanta si caldura daca vreti fructe mari si groase in doaga sau soare daca vreti timpurietate. Sacrificati primul fruct cand are 2cm pentru a asigura o productie bogata.

      Delete
  3. Cred ca te-ai vorbit cu sotul meu,de doi ani ma bate la cap sa facem solarul incalzit,dar cu tevi cu apa calda,noi avem centrala in care ardem tot ce este de ars si face apa calda si caldura.
    Daca ii arat ce ai mesterit tu,nu mai scap de gura lui,dar acum sigur o sa vreau eu,arata super solarul,rasadnita,tot,chiar si anvelopa.
    Ai dreptate,este si mai curat si isi merita fiecare banut.
    Felicitari!

    ReplyDelete
  4. :))) Stiam eu ca anvelopa aia o sa ma bage la belele. Partea aia din curte e inca in amenajare asa ca o sa va rog sa scuzati aspectul
    Cu solarul incalzit e mai complicat decat suna. Pus pe o centrala termica obisnuita care deja "duce" o casa s-ar putea sa genereze probleme mari daca centrala nu are o rezerva de putere considerabila. Dar daca sotul vrea numaidecat sa isi testeze abilitatile ingineresti poate sa cerceteze constructia unui vegetariu asemanator compatriotului Svetlanei - spuneti-i sa cerceteze "vegetariul lui Ivanov". Va pot pune eu la dispozitie mai mult material pentru documentare daca este interesat dupa ce vede despre ce e vorba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Las ca si anvelopa este buna ,se poate recicla in containare pentru plante,la cat de inventiv esti,sigur or sa aiba o intrebuintare si mai buna pe viitor,sa vezi pe blogul meu de gradinarit foto cum se pot recicla anvelopele,ce opere de arta ies...
      Centrala noasta este mesterita de sotul meu si poate duce sa incalzeasca o suprafata mai mare,dar acum varianta electrica mi se pare mai putin costisitoare,dar vreau sa te intreb ,tu ai facut pentru rasaduri,noi vrem sa facem pentru cultura,uite,ce vreme rece este acum,daca aveam incalzit solul,puteam pune rasadurile acum ,ca sa avem tomate mai devreme si in toamna cat mai tarziu.
      Ar merge instalatia pentru asa ceva,ori doar pentru rasaduri?
      Un domn ma intreba :
      "cornel cotoia
      Pe la noi se gasesc componentele necesare acestei instalatii?...sincer nu am vazut pe nicaieri , dar cred ca merita toti banii si trebuie musai sa incercam si noi aceasta metoda."
      eu i-am raspuns sa vada la magazinele de bricolaj,ori sa te intrebe pe tine.
      Inca o data te felicit pentru tot ceea ce faci si ca impartasesti si noua aceste realizari.
      Astept si alte mestereli.
      Succes in tot ceea ce faci!

      Delete
    2. Blogurile Dvs le-am vizitat si au fost si ele sursa de inspiratie.
      Am intervenit la comentarii cu permisiunea Mirelei pentru ca vreau sa dau greutate vorbelor de mai sus prin prezenta mea aici, prin imagini si implicit fapte.
      Ca sa raspund si la intrebare, cablul cu pricina poate fi folosit in solat pentru a lua un start timpuriu cu tomatele cu conditia sa se foloseasca deasupra un tunel din folie sau agril. Cu alte cuvinte sa nu fie trecute de dimensiunea la care trebuiesc aracite/palisate si nu se poate pune o structura de retentie a caldurii deasupra. Nu exclud posibilitatea incalzirii intregului solar in acest fel dar costurile vor fi extrem de mari. Ca regula cablul trebuie sa stea in sol la 5 cm adancime si sa nu atinga extremitatile radacinilor sau planta in sine.
      La magazinele de bricolaj nu are rost sa cautati sau sa trimiteti pe cineva. Acest tip de echipament poate fi cumparat de la magazinele din Romania care vand incalzire prin pardoseala dar la costuri de minim 8 ori mai mari decat cel descris de mine.
      Cabluri de genul asta puteti gasi in targurile de primavara din Dobreni sau Matca dar cel mai ieftin si simplu il cumparati din Ruse sau varna (Bulgaria). Costul expeditiei de acolo este de 20 de euro pana la aproape orice destinatie din Romania prin curier. Daca va grupati minim 4 persoane (eu asa am facut) da un cost cu expeditia de 23ron/pers si se justifica pe deplin.

      Delete
  5. Bună dimineața Iulian,
    Sunt foarte bucuroasă că am reușit o postare în care se prezintă o persoană cu atâtea cunoștiințe in domeniul grădinaritului și care iși expune cu atâta bucurie realizările. Eu una am multe de învațat din ceea ce am vazut si am citit aici. Sunt bucuroasă de colaborare și aștept să deschid noua postare cu materialul despre iluminare.
    Sunt nerăbdătoare să - mi trimiți fotografii cu etapele creșterii si rodirii și mai ales cu ademenitoarele roșii din final.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mirela, nu am mai intrat de multisor asa ca imi cer scuze ca raspund asa greu.
      Nu sint o persoana cu multe cunostiinte in ale gradinaritului ci una care a avut privilegiul de a invata de la gradinari foarte talentati.
      Am fost deschis la tot ce a fost nou, la ce au facut altii si au zis ca e bine, mi-am notat si am pus in aplicare. Ce a inceput ca un hoby s-a transformat usor intr-o mica sursa de venit care ar putea fi oricand extinsa dar momentan nu am nici timp nici nevoie.
      Postarea cu luminile e in lucru.

      Delete