Wednesday, February 27, 2013

Urzica - ''Prima Buruiana"

Primele frunze verzi aparute in gradina au fost ale urzicii, sunt frunze mici, rotunde, crescute aproape de  nivelul solului. 


Pe timpul iernii planta nu s-a ofilit, ci s-a aplecat spre pamant,  si si-a pastrat culoarea verde.
Simtind padurea aproape, este in elementul ei si creste foarte repede, chiar am ingradit-o putin , pentru ca tinde sa invadeze teritoriul celorlalte plante. 
Din primavara si pana toamna urzica mi-a fost de mare ajutor in gradina si am cautat sa nu-i deranjez locul in care creste.
Am gasit in primavara pe Hobby Gradina un articol in care se descrie cu amanunte rolul urzicii in gradina : fungicid, insecticid sau ingrasamant , detalii despre pregatirea maceratului de urzica si folosirea acestuia si multe alte sfaturi utile pe care le gasiti la comentarii , le gasiti pe toate aici  HG

Imi permit sa o citez aici pe Armeria si cateva din sfaturile sale despre pregatirea solutiilor purin si extract, fiecare cu rolul sau :
"- plantele trebuie puse fara radacini;
- e importanta perioada de macerat, pentru ca destinatiile sunt diferite;
- resturile de urzica dupa stoarcerea lichidului se pot pune la compost;
- pentru a nu se infunda gaurile stropitorii/ pompei de stropit/vermorel se poate pune de la bun inceput urzica intr-un saculet de panza; rezultatul final va fi curat si nu va va da batai de cap ''
si
"- purinul se obtine dupa 14 zile, cand spuma aparuta la inceputul perioadei, dispare;
- se stropesc plantele la amiaza cand este soare;
- pentru afide se foloseste extractul la rece, nediluat, obtinut in maxim 24 ore''



Am gasit un articol interesant despre cum inteapa urzicile si sfaturi cum sa le recoltati :
"Fiecare urzicătura este produsă de către un fir de păr de pe frunză. Firul este gol pe dinăuntru, întărit afară cu dioxid de siliciu, iar la bază are o umflătură ce conţine venin. Părul este foarte fragil şi atunci când este atins în direcţia opusă orientării lui, indiferent cât de uşor, se rupe făcând ca vârful ascuţit să penetreze pielea şi să injecteze veninul din umflătura de la baza acestuia.
S-a crezut până nu demult că principalul component al urzicii este acidul formic - aceeaşi substanţă chimică utilizată de furnici, care atunci când te pişcă îţi dă instantaneu o senzaţie de arsură, producând mâncărimi. Deşi acidul formic este prezent în urzică, cercetările recente au arătat că sunt patru substanţele chimice principale: histamina, acetilcolina, serotonina plus încă un ingredient care nu a putut fi încă identificat.
Dacă atunci când adunaţi urzici sunteţi atenţi să prindeţi urzica astfel încât firele de păr să fie presate către tulpină, ele nu pot străpunge pielea şi deci pot fi culese fără să vă înţepe."


Dupa ce am imbaiat rosiile, ardeii, vinetele cu solutiile de urzica, zer de lapte, foi de ceapa, apa de cenusa,  ceai de coada calului, legumele au avut un gust foarte bun, apreciat de familie si prieteni. Efectul asupra mucegaiurilor si insectelor este mai lent si trebuie stropit mai des , dar pana la urma tot reusiti.
Va incurajez sa incercati,

Spor la treaba!
Mirelun


10 comments:

  1. De fiecare data si cu fiecare articol ma uimesti cu vioiciunea si pasiunea ta pentru ceea ce faci! Esti un exemplu grozav pentru orisicine doreste sa invete ceva. Conditia este sa doreasca. La drept vorbind, cei ce ignora sau, si mai rau, critica distructiv, ca sunt si din aceasta categorie, n-au decat sa trancaneasca cat vor. Cine-i baga in seama? Doar ei, probabil.
    Gradinari si mai experimntati si mai afoni, haideti la treaba! A venit primavara cu liota ei de arome, pasarete, zglobiciuni si mancarimi de palme!!
    cu mult drag

    ReplyDelete
  2. Am gasit si eu urzici in gradina mea, dar vecinele mele spun ca daca nu inteapa e alta specie numita "urzica moarta" si ca nu ar avea proprietatile speciei bune. Pe mine ma intereseaza sa recoltez pentru macerate la plante...dar cum o recunosc pe cea buna? Doar dupa intepatura :)? Spor la treaba, uraaa, a venit primavaraaaa! Cu drag, Roxana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sunt mai multe multe specii de urzica,
      Urtica Alba
      http://www.selene.ro/articole/urzica-moarta-alba
      Eu stiam ca aceasta este chiar buna pentru purin, dar putem sa intrebam.
      Urtica Dioica
      http://www.selene.ro/articole/urzica
      detalii despre tinctura de urzica mai sunt aici http://www.formula-as.ro/2008/840/medicina-naturii-44/cenusareasa-plantelor-e-de-fapt-o-regina-urzica-10304

      Ura, intr-adevar:)!

      Delete
    2. Cam asa arata descrierea ei:
      "Urzica moartă este o erbacee perenă, din familia labiatelor, înălţimea
      ei ajungând până la 70 cm. Are un rizom și chiar stoloni subpământeni. Tulpina șifrunzele sunt păroase. Urzica moartă înflorește în lunile aprilie, mai și iunie, florile fiind albe sau ușor gălbui. Urzica moartă crește în flora spontană și este ușor de identificat.
      Poate fi întâlnită în locuri umbroase sau relativ umbroase – pe marginea drumurilor, la margine pădurilor, pe taluzuri, în tufărișuri, pe lângă ziduri și garduri vechi."
      Nu are aceleasi proprietati cu surata ei ciupitoare, dar are multe altele, la fel de binefacatoare. Atat pentru gradina cat si pentru om. Este suficient sa stim ca are un mare continut de săruri de potasiu si cu asta am spus cam totul, atata timp, cat culturile noastre au mare nevoie de potasiu, recte saruri de potasiu, pentru dezvoltare si, mai ales pentru fructificare. Dulceata fructelor sta in responsabilitatea acestui element. Basca sunt si intr-o forma usor asimilabila de catre plante! Asa ca, o "supa" buna din aceasta minunatie este o hrana mai mult decat potrivita si pentru rosii, si pentru castraveti, ardei, vinete, pomi si arbusti fructiferi, pana si pentru trandafi si alte plante decorative.

      Sa mai spun ca este o adevarata atractie pentru albine si alte bazaitoare benefice? Este o planta melifera modesta ca aspect, dar sublima ca aport!
      la treaba!

      Delete
  3. Da, da, la treaba. Multumesc.Am gasit o gramada de urzici langa curtea noastra. Oare merg transplantate intr-un loc special amenajat? Ma gandesc sa fac o farmacie a legumelor si acolo sa plantez si tataneasa si parul porcului (parca asa ii zice,nu?).Sa le am mereu la indemana. E aiurea sa fac asa,oare? Spor la treaba,fetelor!Roxana

    ReplyDelete
  4. Eu as zice sa le lasi acolo si sa le culegi cand ai nevoie, iar pe spatiul din curte sa pui restul plantelor, ce ti-ai propus sa le cultivi :)

    ReplyDelete
  5. E bine ce zici tu, dar in curand o sa vina sa locuiasca niste gainuse acolo, asa ca trebuie sa salvez cumva recolta de urzici - ca si ele mananca urzici, nu? De aceea ma gandeam daca as putea sa le transplantez.

    PS in afara subiectului de mai sus: Am cumparat-o si eu pe "susie cu ochi negri". Cand am vazut plicul de seminte m-am gandit la tine :), pentru ca daca nu as fi vazut-o la tine ce frumoasa e, nu as fi luat-o. O zi frumoasa.

    ReplyDelete
  6. In gradina noastra urzicile nu sunt buruieni, ci plante protejate :).Mie imi plac si in mancare la inceputul primaverii si si zeama de urzici ramasa dupa fierbere.Si nu sunt singura careia ii plac urzicile,e bataie pe ele, de exemplu peste iarna nu ramane nici urma de ele ca sunt ciugulite de pasari pana la nivelul zero al solului :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mihaela, ai un talent sa descrii lucrurile, ca mi s-a fost pofta de urzici si m-am executat, cu zeama si cu mancarea scazuta in cuptor. Pfff, s-a si terminat.

      Delete
  7. nici grădinar nici bucătar, doar copil printre buruieni (şi asta în vremea când balaurii aveau lăcaş pe după şiri iar nopţile erau bântuite de duhuri şi zilele de zâne!), încerc şi eu o diferenţiere:
    - urzica "bună" (cum "bună" dacă face băşici la cea mai mică atingere?) e de un verde deschis, are frunzele triunghiulare şi mai alungite, creşte răsfirat şi nu e foarte înaltă, dacă scapă neruptă!
    - urzica moartă are frunzele de aceeaşi formă dar mai mari, aproape duble, de un verde închis, creşte în tufe îndesate, plantele cresc înalte, până la piept, tulpina lor e aţoasă,greu de rupt!
    ambele soiuri de mai sus au flori albe!
    - ceea ce se vede aici e altceva, e urzica de pădure, nu creşte înaltă, frunza rotunjită, flori roz... până şi tufele par a avea forma de ghem, mai mult se întind pe sol decât să se înalţe!

    sunt curios dacă m-am apropiat de realitate sau... m-am urzicat! :)

    ReplyDelete