Monday, February 17, 2014

Macroul afumat

Reteta este preluata din Revista lui Peste
Pregatirea baitului
Se pun la fiert 4 l de apa, 4 linguri de sare, doua linguri de zahar, 1 capatana de usturoi, 10 frunze de dafin. Piper, coriandru, ienibahar, mustar (toate boabe si cate o lingura de fiecare).  Cand saramura incepe sa fiarba, se adauga  1 l de vin si 0,5 l otet. Dupa ce da in clocot, se pune capacul si se lasa la racit.
Pestii se lasa in bait pentru doua zile, apoi se scurg si se zvanta. In varianta proprie sunt atarnati cu capul in jos, ma rog cu coada in sus sau mai bine zis: de coada in afumatoare. Fumul usor, dar nu fierbinte, din rumegus de lemn de cais si alte mirodenii, patrunde usurel pielea pestelui si o arameste. Cateva ore bune.

SOS de unt, piper rosu, capere si lamaie cu ton la gratar

Feliile de ton sunt bine aromate si imbaiate cu piper, sare si ulei. Se aseaza pe gratar, 2-3 minute pe o parte, apoi inca 2 si pe cealalta parte.
In timp ce Cristian a fript pestele, eu am pregatit sosul astfel:

In 3 linguri de ulei fiebinte se adauga:
2 lingurite de coaja de lamaie, rasa
1 lingura de suc de lamaie
2 rondele de lamaie, groase de 3-4 mm
frunze proaspete de patrunjel, pentru ornat.

Ultima reteta de afumatura - din colectiile lui Phlox

GASCA AFUMATA- reteta ruseasca veche

Pasarea, taiata, curatata, spalata, se pune intre doua scanduri „de bataie” si cu un ciocan de lemn se bate pasarea prinsa in aceasta menghina, pana se farama oasele si articulatiile (suna cumplit de sadic!), sau i se scot oasele ; apoi se freaca mai intai cu un amestec de sare si (sau nu) mirodenii: 700 gr sare grunjoasa, 20 gr zahar, zeama de la o lamaie sau 15 gr de sare de lamaie + mirodenii la alegere si preferinta. Se face rulou, se leaga cu ata, apoi bucatile se cos in bucati de panza din in sau canepa, deasa. Infasurate in felul asta, bucatile se aseaza in vasul in care vor sta, pe fundul careia se va presara un strat de sare grunjoasa. Vasul se acopera cu un capac din lemn, peste care se pune o greutate. Vasul va sta intr-o incapere calda (camara, nu beci sau afara) timp de 6 zile. Apoi bucatile se scot , se sterg, se presara din plin cu faina de secara si se lasa la afumat la fum gros (intens) cam 10-12 zile. La sfarsit se vor lasa la aerisit in curent de aer.

SAU

3 gaste potrivite (curatate, spalate, fireste) se cresteaza pe spate si se freaca bine cu sare:. Se aseaza in vasul pentru saramurit circa 5-6 ore.Dupa care se scot, si sterg, se toarna saramura ( 10 l apa, se pun apoi 700 gr sare+15 gr boia 50 gr zahar, zeama de la 2 lamai, dupa preferinta mirodenii, se dau in clocot 15 minute), racita si se tine cam 5-6 ore. Dupa aceea se scot bucatile si se pun la „afumat fierbinte”impachetate in hartie sau panza cateva ore, pana bucatile capata o culoare sangeriu-maronie. Bucatile se agata apoi la aerisit 1 saptamana

PIEPT DE GASCA AFUMAT

Se indeparteaza pieptul de pe os si se lasa la saramura, la caldura vreo 2 saptamani juma’te. Apoi, bucatile se ruleaza si se leaga cu ata, se infasoara in hartie si se leaga duin nou, lasandu-le la fum rece cam 1 saptamana dupa unii, dupa altii se afuma cam de 7-10 ori (sincer nu stiu ce inseamna asta, probabil se tine o zi, pauza, iar a doua zi...?) Spun ei ca o temperatura de pana la 40 de grade nu face rau. In rumegusul pentru afumat se arunca cateva fructe de tuia. Apoi, bucatile se lasa la aerisit in curent de aer.

PS: inainte de  de a le pune la afumat, bucatile de carne se clatesc cu apa curata (adica nu de la retea), se usuca si se lasa la zvantat cateva ore.

Phlox si Mirelun va ureza Pofta Buna!

13 comments:

1. Na ca mi-am gasit nasa, pai doamna buna eu glumeam cu meniul vad ca tu ai luat-o in serios. Mama ce de bunataturi si basca dupa ce pui sare pe rana vine si cuscra si arunca cu jar pe foc"De la nas`mare ia si tu o gasca afumata" na asta ca la lasat de sec. Si de nu-ti place ia un piept de gasca. Am mai incercat eu sa cresc curcani si-am ramas fara gradinita de flori acu` ma ischititi cu gastele. Ne,ne,ne, nu mai tine trec prin gradina voastra si bag si eu ceva la ghiozdan. O seara minunata si sa vi se ude puful de gasca sa nu puteti face perini.

Replies
    1. Asta-i o urare ?! e un woodoo de la VAlcea ?!
      a, mi-am adus aminte de papusa! :D:D:D ti-o arat maine...

2. e foarte parfumata reteta , nu papusa...:D

2. Dori
    Asa se explica valoarea unei afumatorii!Cu asa mancaruri haiducesti,adio cura de slabire!

1. Draga Do,
      Vine si cura... dar cu rosii :D:D:D
      Cu drag,
      Mi

3. bună dimineaţa!
    dar sunt politicos, ar trebui să încep cu protestul mut al papilelor gustative, înnebunite de aşa imagini, stau cu pâinea lipită de ecran, să se înmoaie în sos, dacă vreo bucată nu am cum să decupez, mi-am pus nasul deasupra monitorului, să simt fumul aromat...

dar aş vrea să fac şi câteva precizări, dacă mi se permite.
    primele imagini sunt din "Codex Afoumatoryx", sunt mai multe imagini sculptate în piatra templului din Tonusthychuatlan de lângă Machu Pichu în care sunt redate exact asemenea peşti afumaţi! probabil ai luat imaginile de pe internet, în original peştii sunt atârnaţi cu şuviţe de păr negru, cârlionţat, păr care are proprietatea de a se destinde la temperaturi joase şi de a se comprima la temperaturi ridicate, ceea ce făcea ca peştii să stea la o temperatură constantă a fumului!
    apoi peştii erau înţepaţi în zona coastei a patra de la coadă cu un ac de obsidian, pentru fertilitate, bunăstare şi somn bun!
    încă o observaţie! celebrele ippu incaşe ne-au transmis informaţia despre lungimea cureluşelor de bizon pentru fiecare peşte în parte şi cum se grupează aceştia, obligatoriu în număr impar, aşa vor rezista mai mult de un an în gropile învelite cu frunze de brusture! dacă nu respecţi regulile e posibil ca să fie un an cu ploi şi soare!
    pe partea de dedesupt a discului solar de la Sarmisegetuza sunt câteva inscripţii interesante, din care spicuiesc:
    - este recomandat ca tonul pescuit în Aegyssus în lunile în care arţarii au frunzele nemişcate să fie afumat în tunelul care trece pe sub Stânca supărată (e tunelul dintre Deva şi Afumaţi!);
    - peste jarul făcut din lemn de arraczus trebuie presărate frunze de vazolarria, astfel păsările vor sta departe de livezi, în lunile când vizinii poartă mărzele rozii...

textul e în dacă, ăia erau zâzâiţi şi vâvâiţi, aşa că specialiştii încă decodifică înţelesul!

despre grătare şi gâşte în pielea goală data viitoare, acum mi-e foame şi aşmânca postarea asta pe nerăsuflate! dar nu înainte de a mă "afuma" cu un păhăruţ de caisată apoi să mă dreg cu un zaibăr negru cu guler roz, în cană de lut!

1. :D dezbatere deci...
      dar nu, nu acum...
      textul e potrivit in postare!
      Buna dimineata!

Delete
    2. Pfhuui! bine ca era vorba de ton, ca altminteri credeam ca am gresit dezghiocarea de vorbe vîzîitoare. Stiam eu ca mi-a scapat ceva. Din fericire nu este esential. Si, oricum, cu mana pe ..pântecel, zic: mmmm, da bun mai fu! :D

4. Pfuai! ce poze, ce dezmat, iti dai seama ce eu am mancat o eugenie si acum ma uit la tine in farfurie :)

Replies
    1. greenule, imi pare rau... daca vrei trimit un peste :)..

Delete
  5. Arata foarte bine, iubesc pestele..mai ales afumat!