Thursday, May 30, 2013

Tarta si Pandispanul

Bucurie mare pentru ca visinele s-au copt si ieri am strans primele fructe:  am facut o dulceata mica, o tarta mare si un pandispan cu visine.

Pentru aluatul de tarta cu fructe eu prefer acest aluat:




Ingrediente:
300 g faina
225 g unt rece cubulete
2 linguri zahar
1 lingurita de sare
250 ml de lapte batut

Se amesteca faina, zaharul si sarea intr-un bol mare.
Se adauga untul rece taiat cubulete si se amesteca cu mana pana se formeaza firmituri.
Se toarna laptele batut si se omogenizeaza.
Se impacheteaza in folie de plastic si se lasa la frigider pentru o ora.
Intre timp se pregatesc capsuneii si se scot samburii visinelor.

Pentru crema am folosit 250 ml  smantana de frisca (de lapte,  nu vegetala) si am batut-o bine cu mixerul. Apoi, am pus in mojar 4-5 frunze de menta,le-am strivit si  le-am amestecat cu frisca. Daca nu va place menta puteti incerca cu cateva flori de lavanda uscate si la fel, strivite in mojar. 
Adaugati astfel o aroma speciala tartei.

Se continua cu aluatul: se scoate bila de aluat din frigider si se intinde pana ajunge la 1/2 cm grosime in forma bine unsa cu unt, se potrivesc marginile si se ajusteaza cu un cutit . Se inteapa cu furculita din loc in loc.  Se coace in orb, in cuptorul incins mediu, si acoperit cu  hartie de copt 10 minute, apoi se ridica hartia si se continua coacerea inca 10 minute. 

Se scoate tarta din cuptor si se raceste , se pune frisca amestecata cu menta si apoi fructele. Eu am pus  jumate visine si jumate capsuni, la cerere:)
Deasupra am adaugat sirop din dulceata de visine.

  

   


Pandispan cu visine
6 oua
180 grame zahar
un praf de sare
2 linguri esenta de vanilie
180 g faina cernuta musai

Cele 6 oua intregi se mixeaza indelung cu 180 grame zahar si un praf de sare , cam 20 minute. Apoi se adauga vanilia si faina. Se amesteca aerat, cu o spatula sau tel, de sus in jos.
Se toarna compozitia in tava tapetata cu hartie de copt, se adauga visinele si se coace cam 30 minute in cuptorul preincalzit, la foc mediu. Nu deschideti usa cuptorului in primele 20 minute.
Cam asa arata la final. Daca doriti puteti adauga praf de copt, eu nu il folosesc la pandispan, doar la torturile cu aluat greu.





Mirelun

20 comments:

  1. Tu cand faci ceva trebuie sa fie la superlativ! Imprumut si eu reteta de tarta, arata intr-un mare fel si cred ca gustul este pe masura. Felicitari!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aurelia, sper sa va placa, poti inlocui frisca cu crema mascarpone sau alta crema care iti place. Prima tarta merge cu frisca... pentru a savura fructele:) Multumesc!

      Delete
  2. Atata zic: ESTI SADICA!!!!!! :) :) :) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Phlox, un coleg mi-a trimis un banc:
      "Ai slabit grozav! Ai o dieta noua?...
      - Da. Legume - cartofi, morcovi, sfecla...
      - Le fierbi sau le prajesti?
      - Le sap!!!"
      Ce zici?! O tinem si noi?

      Delete
    2. Am citit-o si eu pe net,este cea mai grozava dieta,sincer de cand am inceput sa tin dieta asta am dat ceva kg jos.
      Numai bine!

      Delete
    3. Cu asa bunaciuni, sa ții tu cura de slabit! Eu NU sap, doar știi prea bine, și, dacă vrei să mai știi, mie-mi place sa fiu o suavă Cașalotina :D :D :D :D

      Delete
  3. Pai eu te intreb, daca nu coace cuptorul, eu ce fac? Balesc:))
    Superb au iesit pozele , la gust nu vreau sa ma gandesc:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pai eu de unde sa stiu?!:)Nu bali, ca iti aduc si tie.

      Delete
  4. Replies
    1. Bune visinele, acum nu ca ma laud cu pomul meu;) dar chiar sunt bune si sosesc foarte devreme. De grauri ce sa mai zic, le cunosc si ei:))) Fostul proprietar plantase un dud intre visin si cires, o ispita pentru grauri. Noi l-am scurtat, ni s-a parut ca ne este in drum: mare greseala. Acum il asteptam sa creasca. Toate cele bune Dani!

      Delete
  5. Mai,cum ma nimeresc eu la tine numai cand imi este foame,tocmai am facut ochi si zic sa vad ce emailuri mai am ,dau de asta si ce sa vad,o minunatie de tarta,vreo 2-3 felii vreau si pandispan,din asta iti las mai mult tie,vreau doar o bucata.
    Ma mir ca la tine sunt coapte visivile ,la mine deabea acum incep si sunt mai la sud,pesemne ca tu le-ai facut ceva vrajitorii...
    De cativa ani in loc de pandispan folosesc reteta asta,care merge bine cu fructe,eu le amestec in aluat,cu seminte,gem cu ce iti da prin cap,este foarte rapida si gustoasa:
    2 oua,2 cani zahar,1 cana ulei,21/2 cani lapte dulce/batut,1 lingurita.praf de copt,1 lingurita amoniac se sting in lamaie daca este laptele dulce,ori in laptele batut.Coaja de lamaie/zahar vanilat/ghimbir/ce aroma vrei.
    Faina cat cuprinde,ca o smantana trebuie sa fie in final.
    Amestec ouale +zahar+ulei+laptele in care am dizolvat bicarbonatul si amoniacul+aromele+fructele/semintele/fructele uscate ,cum vrei sa o faci.
    Totul dureaza 15 min si la cuptor cam 30-40 min,este foarte gustoasa,acum o adaptezi dupa tava ta si gustul tau.
    Numai bine!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Mihaela, multumesc pentru retea, o pun in practica sigur, mai sunt caisele la rand, le asteptam. Si ma gandesc la o combinatie geniala...Hai ca ma hotarasc si iti scriu:) Visinul da, vine repede, anul trecut ne-a luat prin surprindere si cand am intrebat pe HG ce sa fac ca sa alung graurii, mi-a raspuns o doamna din Germania si m-a intrebat unde stau de am deja visine. La final, mi-a urat " Parasite-ar Graurii!" :)))

      Delete
    2. Daca ai grauri flamanzi,musai trebuie sa pui plasa,eu anul trecut am patit-o cu strugurii,facusera ravagii la niste vecini si ii tineam de grija la strugurii din fata casei de la mama soacra si cand ma agitam eu asa vine Moni si imi zice:
      Mihaela,ia vezi tu la strugurii nostri,ca nu mai sunt,cand ma uit,ramasese doar ciorchinele gol,mai mi-au lasat cativa pe margini,asa curatenie de boabe nu am mai vazut,astia sunt buni de folosit cand vrei sa scoti boabele de pe ciorchine.
      Asa lasasem boabele de la soc ,ziceam sa fac dulceata,dar nu am mai gasit nimic.
      Trebuie si ei sa pape ceva.
      Numai bine!

      Delete
    3. Am pus plasa, lor le-am lasat varful, ca sa aibe si ei ceva de gustat. Sunt deja domestici nebunii astia de grauri.

      Delete
  6. Mmm-mmm-mmm arata tare bine! pastrez reteta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dana, sper sa va placa. Primele fructe coapte ne bucura si ne minuneaza in acelasi timp:)

      Delete
  7. Tartele cu fructe, facute acasa , sunt preferatele mele. Mai ales tarta simpla cu prune, in care pe o foaie de aluat asez prunele ca tiglele pe casa, cu partea carnoasa in sus, le pun un pic de scortisoara pe deasupra si le dau la cuptor .E cea mai gustoasa prajitura :). O sa incerc si varianta cu visine, ma bucur ca ai venit cu ideea :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deci prunele cu partea carnoasa in sus! Si scortisoara... Cred ca e un deliciu, fac si eu , multumesc mult Mihaela.

      Delete
  8. nebunie...
    nu mă refer la reţetă, dacă mă apuc să scriu cele 18 feluri de ouă fierte şi cele 34 variante de ceai de muşeţel te las mască, eu mă refer la fotografii! nebunie!
    iar prăjiturile... mmmm, înghit în sec!

    ReplyDelete